Søkemotoroptimalisering

Få bedre synlighet i Google.

Googles mål er å levere deg de mest nyttige søkeresultatene. Men hvordan blir du og din bedrift regnet som mest nyttig? Det er her søkemotoroptimalisering (SEO) kommer inn.

Hva er søkemotoroptimalisering?

Søkemotoroptimalisering (SEO) handler om å bli mer synlig i Google (og andre søkemotorer, som Bing og Yahoo). Målet er å få flere besøk til hjemmesiden, fra de som er i målgruppen for din bedrift. For å få denne trafikken, trenger du å komme så høyt opp som mulig på de søkeordene som er relevante for din bedrift.

Hvorfor er SEO viktig?

SEO er viktig fordi 75-80% av alle klikk kommer fra førstesiden på Google. Det første resultatet gir 33% treff alene. Med en bedre rangering på de søkeordene som er viktigst for din bedrift, får du flere besøk til hjemmesiden, og dermed økt kundetilgang.

SEO er jobben med å gjøre deg synlig i Google. Med god synlighet kommer kundene til deg, i stedet for til konkurrentene.

Hvis bedriften din ikke er synlig i Google, mister du kunder til konkurrentene. Med god søkemotoroptimalisering gjør du det enkelt for kundene å finne deg, slik at det er du som får kundene!

Søkemotoroptimalisering

Søkemotoroptimalisering-tips

Google prøver alltid å finne de sidene som er mest nyttige for brukerne. Det beste tipset til god søkemotoroptimalisering, er derfor å lage sider som er nyttige og brukervennlige. Her er noen av de tingene som Google vurderer:

1. Forstå hva kundene søker etter

For å få synlighet i Google er det til stor hjelp å forstå hvordan kundene tenker. Ofte søker kundene etter noe annet enn det man kanskje hadde sett for deg! La oss si du driver en kafé i Oslo; søker kundene etter “kafé i oslo”, “kaffebar oslo” eller kanskje “beste cappucino oslo”? Søkeordanalyse hjelper deg å få tall og fakta på bordet, slik at du kan tilpasse innholdet til det kundene egentlig søker etter. Små variasjoner kan ha stor betydning.

2. Lag godt innhold og logisk struktur

Innholdet på sidene må være relevant og svare til det brukerne søker etter. Det må være enkelt å navigere seg rundt på siden og finne det man leter etter. God struktur med tydelige overskrifter og god lesbarhet er noe du bør vektlegge.

3. Unngå kodefeil og treg lasting

Nettsiden skal være fri for feil og bugs, og lastes inn raskt.

4. Ha mobiltilpassede sider

Sidene skal være enkle å bruke på alle enheter, og tilpasse seg skjermen automatisk.

5. Skaff gode linker

Innhold er viktigst, men linker er også viktige. Hvorfor? En link fra en annen side til din, er et tydelig signal til Google om at dine sider er nyttige. Ofte hjelper det å få linker fra andre i samme bransje. Nyheter og bransjemagasiner er gode eksempler.

Linkene skal være ekte. Falske linker fra tvilsomme sider er noe Google slår ned på. Du skal gjerne oppfordre andre til å linke til nettsidene dine, så lenge det er relevant og ikke kan oppfattes som spam.

Jo bedre denne jobben blir gjort, jo mer trafikk får du fra Google!

Er søkemotoroptimalisering riktig for meg?

Alle bedrifter har utbytte av å jobbe aktivt med SEO. Det er viktig å gå inn med riktige forventninger. Søkemotoroptimalisering er langsiktig arbeid som krever krever innsats over tid. Etter hvert vil resultatene komme, noe som gir deg et langvarig konkurransefortrinn. En god plassering i Google kan snu opp ned på hverdagen for deg og din bedrift.

Du kan også se nærmere på Google Adwords og digital markedsføring.

Hvordan måles effekten av SEO?

En god indikator er økning i besøkstall fra Google. Flere besøk fra Google, betyr at nettsidene dine har fått bedre synlighet.

Du kan også sjekke rangeringen på hvert enkelt søkeord. Da gjelder det å gjøre et såkalt nøytralt søk. Hvis du søker fra din egen maskin, kjenner allerede Google dine preferanser, og vil vise din hjemmeside høyere oppe enn dersom du hadde søkt fra en annen maskin. Prøv selv, og se!

Det finnes gode verktøy for å måle både trafikk og rangering over tid. Vi bruker verktøy som Google Analytics og Moz for å vurdere måloppnåelsen.

Vil du bli mer synlig? Vi hjelper deg.

Høres søkemotoroptimalisering spennende ut? Ta en prat med oss i dag, så vi kan høre hvilke tanker du har, og gi deg en vurdering på om SEO vil tilføre verdi for deg og din bedrift. Ta kontakt med oss for en uforpliktende prat på telefon 484 988 11.