SEO

Hvordan lykkes med søkemotoroptimalisering

By 1. juli 2018 No Comments
Søkemotoroptimalisering

Søkemotoroptimalisering, eller SEO, er et mystisk begrep for de fleste. I denne artikkelen tar vi knekken på mystikken og ser på hva som gir deg best effekt.

Hva er søkemotoroptimalisering?

La oss ta brodden av dette merkelige begrepet. Søkemotoroptimalisering handler om å få best mulig plassering i søkemotorer (Google). For eksempel: hvis du driver en sykkelbutikk i Bodø, vil du gjerne at folk som søker etter «sykkelbutikk i Bodø» skal finne nettsiden din.

For å få til dette gjør du to ting:

  • Du jobber med tekst og innhold på hjemmesiden din
  • Du får folk til å linke til nettsiden fra andre viktige nettsider

Tidligere – for mange år siden – var søkemotoroptimalisering en ganske teknisk øvelse, dominert av tvilsomme aktører. Metodene som ble brukt var helt uakseptable, noe som kunne gi ganske komiske resultater. En metode var for eksempel å fylle opp nettsidene med det samme ordet gjentatt hundrevis av ganger, skjult i hvit tekst. De som prøver seg på noe slikt i dag blir selvfølgelig oppdaget automatisk og straffet hardt, noen ganger ved at Google tar dem helt ut av søkeresultatet.

Det er relevans som gjelder

Heldigvis er Googles algoritmer i dag mye smartere enn den gang. Nå ligger fokuset på relevans. Skal du lykkes med SEO i 2018? Da må du være den som gir det mest relevante svaret på det kunden din søker etter.

En god start er å gjøre denne øvelsen:

  • Tenk på hva kundene dine vil søke etter
  • Sjekk hva som kommer opp når du søker på dette i Google
  • Se på de sidene som gjør det best, og tenk på hvordan du kan gjøre det enda bedre

Bruk den kunnskapen til å forbedre sidene dine. Når du til slutt leverer den mest relevante opplevelsen, så har du mye bedre muligheter til å rangere som nummer 1.

Slik finner du ut hva kundene søker etter

Vil du vite hva kundene søker etter? Det finnes mange verktøy du kan bruke. Et av de beste kommer fra Google selv, for de som har en Google Ads-konto. Her finner du en søkeordplanlegger, som gir deg tips til hva folk søker etter, og et månedlig estimat.

Søkeordplanlegger

Dårlige tider for sykkelbutikken i Bodø

Sjekk hva slags sider Google prioriterer

Deretter er det tid for å gå videre. Se nærmere på hva slags sider Google viser frem når du søker. Ofte vil du se at Google prioriterer sider og artikler som er informative, heller enn produktsiden i en nettbutikk. Hvis målet ditt er å selge, hva kan du gjøre da?

Det beste du kan gjøre er å lage en informativ artikkel. Den må være bra – så bra at den er bedre enn de du fant hos konkurrentene. Med riktig arbeid kan du få rangeringen du ønsker. Selv om du ikke fikk sendt kunden rett til produktsiden, fikk du deres oppmerksomhet, og over tid vil dette drive opp salget. Et besøk til artikkelen din er et potensielt salg i fremtiden.

Linker er lik kredibilitet

Google ser på hvem som linker til sidene dine. Hvis det er andre troverdige og relevante nettsteder som linker til din nettside, så gir det deg høyere kredibilitet. Google tar dette som en tegn på at du leverer noe som er viktig og bra. Den kunnskapen bruker de (sammen med innholdet), for å gi deg en rangering!

Vil du ha flere linker? Bruk nettverket ditt. Del innholdet du har på sidene med andre. Prat med folk og hør om de kan linke til deg. Keep it real – linker fra useriøse sider blir slått ned på.

Hvor lang tid tar det å få en god rangering?

Her er svaret du ikke ønsket: Det finnes ingen fasit. Allikevel – det går an å si noe om hva du kan forvente.

Søkemotoroptimalisering handler om langsiktige effekter. Det skjer ingen endringer over natten. Effektene kan komme over måneder, noen ganger år. Vi tillater oss å slenge ut noen estimater, men merk at dette er helt avhengig av konkurransen på ditt felt:

  • Unngå forhastede beslutninger. De første dagene, ukene – og for så vidt også månedene, trenger det ikke skje store endringer.
  • Ser du ingen forbedringer etter 4-6 mnd? Revurder innholdsstrategien og se på linker.
  • Etter 12 måneder bør du se tydelige resultater.

Konkurransen har mye å si. Hvis du prøver å rangere for et søkeord med høy konkurranse fra veletablerte selskaper, så er det mye mer krevende enn å rangere for et søkeord ingen andre prøver å være synlige på! Hardt arbeid og en porsjon realisme er tvingende nødvendig for å lykkes.

Hvordan måle effekten av søkemotoroptimalisering

Det beste du kan gjøre er å se på økningen i det som kalles organisk trafikk. Organisk trafikk er rett og slett de klikkene du får fra Google, som du ikke har betalt for med annonser.

Hvis pilene peker rett vei på den organiske trafikken så tyder det på at du gjør ting riktig! Husk selvfølgelig å ta høyde for sesongsvingninger og andre forhold som kan påvirke tallene. Hvis du har en Google Analytics-konto (det bør du!), så ser du utviklingen i organisk trafikk over tid, både totalt og ned på enkeltsider.

Du kan også se hvilken rangering sidene dine får over tid. Denne tilnærmingen kan være bra for å se om det du gjør er fornuftig. Hvis du ser at rangeringen øker over tid, er det selvfølgelig positivt. Moz er et bra verktøy for å måle dette som vi bruker for mange av våre kunder.

Samtidig kan du få en ganske god rangering uten at det gir deg særlig med ekstra trafikk til nettsidene. Selv om du går fra 40. plass til 18. plass for et konkret søk, gir det deg fint lite igjen for innsatsen. Det er de sidene som er på de 3 første plassene som stikker av med trafikken (80%+). Derfor anbefaler jeg å følge med på rangeringene, men måle suksessen i organisk trafikkøkning (evt økning i salget).

Konklusjon

Det beste du kan gjøre er å fokusere på kundene dine. Kom inn i hodene deres, forstå hvordan de tenker, og lag innhold som er tilpasset dette. Søkemotoroptimalisering har fortsatt en teknisk komponent, men det innholdet og relevans teller mest. Relevans blir bare mer og mer viktig i årene som kommer, så ved å gjøre dette arbeidet godt nå, har du en fordel over konkurrentene fremover.