Salong

8 tips for salonger for å få flere kunder fra nettet

Vil du ha mer synlighet og flere bookinger og kunder fra nettet til din salong eller klinikk? Mange synes det er overveldende å finne aktivitetene som gir best effekt i en jungel av informasjon. I denne guiden gir vi deg derfor 8 gode tips til hvordan du tar grep slik at flere finner deg på nettet og besøker salongen din.

1. Registrer deg i Google Min Bedrift

Google Min Bedrift er nesten som Googles Gule Sider. Måten det fungerer på er at du verifiserer bedriften hos Google, og som takk belønnes du med at firmaet ditt får bedre synlighet i søk og ikke minst i kart (Google maps). For deg som har en salong og vil drive trafikk inn, er dette helt essensielt. Hvor sjekker folk nærmeste salong? Jo – i Google Maps!

Sjekk: https://www.google.no/intl/no/business/ og fullfør registreringen.

Google Min Bedrift
Registrering i Google Min Bedrift er gratis. Skjermdump: Google.com

2. Ha kontroll på åpningstidene i alle kanaler

En annen flott ting med Google Min Bedrift er at det er der du styrer åpningstidene som vises i Google søk. Holder du stengt på mandager? Flott, det registrerer du der. Hva med helligdager og andre avvikende dager? Også i Google Min Bedrift!

Det gjelder å ha kontroll på åpningstidene i alle kanaler, for du vet aldri hvor kundene finner deg. Har du en Facebook-side? Sørg for at åpningstidene er satt riktig der også (se i innstillingene). Og ikke minst – ha det oppdatert på hjemmesiden, inkludert avvikende åpningstider ved ferier og helligdager.

3. Gjør hjemmesidene synlige

Synlighet er ikke noe som kommer automatisk, og en hjemmeside som ingen finner har ingen verdi. Da gjelder det å ta grep for å sørge for at kundene finner deg! De beste tipsene er:

  • Registrer sidene i Google Search Console
  • Send inn et XML Sidekart (et kart som viser Google alle linkene på siden din)
  • For WordPress-brukere: Installér Yoast SEO
  • Legg inn oppføringer i alle normale bedriftskataloger som Gule Sider, 1881, Yelp og andre steder der det er naturlig. Få med link til hjemmesiden, og pass på at all informasjon stemmer på tvers av kanaler.

4. La kundene finne det de leter etter (hint: de ser etter MÅKA)

Du hørte riktig! MÅKA (meny, åpningstider, kontaktinfo + adresse) er det første kundene ser etter. Derfor lønner det seg å gjøre dette ekstra synlig, gjerne øverst på forsiden og der folk ellers forventer å finne det. Hvis det er vanskelig å finne, risikerer du at kundene blir forvirret og forsvinner et annet sted.

Fortsatt ikke overbevist? I Googles “Search Quality Evaluator Guidelines” (et 160 siders dokument!) gir Google klar beskjed: din bedrift får prioritet i søkefeltet hvis du gjør det lett å finne kontaktinfo!

Nesten riktig.

5. Gjør det lett å bestille time

Ingenting er bedre enn en nettside som gjør det til en fryd å bestille time. Enten du har et bookingskjema eller et telefonnummer: dette må opp og frem! Det beste stedet å legge det er rett og slett en knapp på forsiden, i en farge som skiller seg litt ut. Det siste vi vil er jo at folk forsvinner rett ut igjen. Få dette på plass, så mister du ingen på veien.

6. Vær autentisk i sosiale medier

Et stadig økende fenomen er det som kalles “banner blindness” på engelsk, altså det at du ignorerer alt som ligner på en reklamebanner, fordi det er.. reklame. Det er mange som prøver å øke kundetilgangen gjennom Facebook-annonsering, bare for å oppleve at det faller igjennom i mangelen på autentisitet. Et bra tips er å dele litt av hverdagen – innenfor proffe rammer, så klart!

7. Hold kontakten med kundene dine gjennom remarketing

Ikke glem å holde kontakten med de som har besøkt deg på nett! Remarketing er en ypperlig måte å nå ut til de som liker deg best. Måten det fungerer på er at du knytter hjemmesiden og Facebook-siden din sammen med noe som kalles en “Pixel”. Dermed kan alt du poster på Facebook også gå ut til de som har besøkt hjemmesiden.

På den måten bygger du opp flere følgere, får flere gjentakende besøk, og god feedback fra de som er viktigst fra deg. Remarketing er en god og kostnadseffektiv måte å få folk tilbake.

8. Sørg for at Facebook-siden ser bra ut på mobil

Visste du at ca 32% av cover-bildet på Facebook-siden din kuttes bort på mobiltelefoner? Et smart triks er derfor å følge Facebook sine retningslinjer for bildestørrelse. Vi tillater oss å være litt tekniske: den nøyaktige bildestørrelsen for coverbilde skal være 828 x 315 px, mens området som ses av mobiler er på 560 px.

Nøkkelen er derfor å ha det viktige innholdet i bildet (for eksempel en tekst eller ansikter) inn mot den midterste delen. Hvis du har Photoshop, bruk anledningen til å få bildet satt opp i riktig størrelse. Hvis du ikke har Photoshop så kan du starte med å fokusere på at mest mulig av det som er viktig i bildet, kommer med i midten.

Riktig størrelse på Facebook-coveret gir bra resultater på mobil.

Bonustips:

Google har lansert noe som heter “Google Bookings” i USA. Måten det fungerer på er at du kan gjøre en reservasjon – direkte i søkefeltet. Det har ikke kommet til Norge enda, men hvis vi legger Googles andre tjenester til grunn, så er det absolutt sannsynlig at dette er noe som kommer. Følg med på dette, så kan du få et fortrinn!

Om Inventific

Inventific AS er et fullservice byrå for markedsføring på nett. Vi fokuserer på å lage løsninger som skaper effekt for kundene våre. Vi synes det er spennende å høre dine tanker og ideer, og kan fungere som rådgiver eller utvikle komplette løsninger avhengig av behov.

Del artikkelen med noen du kjenner.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email