Pizza

2 smarte tips for restauranter for å få flere kunder: Adwords og Facebook

Vil du ha mer synlighet og få flere bestillinger? Digital markedsføring er et effektivt verktøy for både etablerte og nystartede restauranter. Her får du tips til hvordan du kan skape sunn vekst for bedriften.

Se også: 8 tips for restauranter for å få flere kunder fra nettet

Hvorfor er digital markedsføring så bra for restauranter?

Først og fremst: fordi det virker! Digital markedsføring er effektivt, lønnsomt og hjelper deg å nå ut til både nye og gamle kunder. Det er rett og slett et sunt og godt tilskudd til den normale driften.

Formålet med digital markedsføring for restauranter er å:

  1. Finne nye kunder
  2. Holde tidligere kunder engasjert, og få dem til å besøke på nytt

Det finnes mange måter å gjøre dette på, men de vanligste og mest effektive går gjennom Google og Facebook.

Få nye kunder med Google Adwords

For å komme i gang med Adwords, gå til: https://adwords.google.com/intl/no_no/home/

Google Adwords er Googles markedsføringsverktøy. Her kan du annonsere rett i søkeresultatet, slik at du kommer øverst i Google. Den store fordelen med Adwords er at du treffer folk som søker etter det du selger. Da er de allerede i kjøpsmodus!

Hvis du for eksempel driver et bakeri i Bergen, kan du vise annonser til de som søker etter “bakeri i Bergen”. Eller de som søker etter “beste kanelboller i Bergen”. En annen fordel er at du bare betaler for de som klikker på annonsen. De som ikke klikker, betaler du ingenting for. Derfor treffer du alltid målgruppen din.

Google Ads
Enkelt å komme i gang. Skjermdump: Google.com

Sette opp en Adwords-kampanje

Det er enkelt å komme i gang med Adwords, men vær obs på at det er noen skjulte fallgruver. Et godt tips er å ikke gå ut for bredt. Hvis du driver en restaurant, så er det lurt å ikke bare annonsere for ordet “restaurant”. Jo mer spesifikk du er, jo bedre. Har du en sushi-restaurant i Stavanger, så annonserer du til de som søker etter sushi-restaurant i Stavanger.

Google har også laget glimrende budsjettstyringsverktøy. Her har du mulighet til å sette et dagsbudsjett, og makspris per klikk. Benytt deg av dette så du har full kontroll på budsjettet.

Lag en Facebook-side, og hold fansen engasjert

Hvis du ikke har en Facebook-side, kan du komme i gang med denne linken: https://www.facebook.com/pages/creation/

Facebook er et genialt verktøy for å holde kontakten med kundene. Med en oppdatert Facebook-side kan du få kundene til å besøke deg flere ganger, og skape sterke bånd med de som er mest lojale.

Det viktigste på Facebook er å være autentisk. Folk scroller forbi den tradisjonelle reklamen, men de vil gjerne høre fra deg når det er noe nytt og spennende som skjer. Hold sidene oppdatert minst 1 gang i uka, så er mye gjort! Gjerne hvis du har et godt tilbud du vil dele, men like gjerne hvis du vil fortelle om noe fra hverdagen og det daglige livet i restauranten.

Facebook-side
Lage en Facebook-side. Skjermdump: Facebook.com

Flere likes, flere besøk

Her er nøkkelen til suksess på Facebook: få kundene til å følge deg. De som er mest verdifulle for deg på Facebook er de som kjenner deg fra før. Kundene – de som gjerne vil komme igjen.

Hvordan få kundene til å følge deg på Facebook?

Heldigvis har Facebook et offisielt verktøy som gjør dette enklere. Med en liten kodesnutt som kalles en pixel, kobler du hjemmesiden mot Facebook. Med dette på plass, kan du annonsere på Facebook til de som har besøkt nettsidene dine.

På den måten kan du bygge opp en lojal gruppe med følgere som synes det er hyggelig å høre fra deg når det er noe nytt som skjer. Det gir gode muligheter til flere besøk!

Del artikkelen med noen du kjenner.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email