Sosiale medier

Hva blir viktig i fremtidens sosiale markedsføring?

Facebook og Cambridge Analytica-saken har blusset litt opp igjen i det siste, noe som gjør at det kan være aktuelt å ta en liten titt på hvordan sosiale medier vil fungere i fremtiden. Mange lurer på om de skal satse på sosiale medier eller trekke seg ut. Det er alltid vanskelig å spå om fremtiden, men jeg skal prøve å bruke det som finnes av kunnskap i dag.

Fungerer Facebook-markedsføring i dag?

Svaret er selvfølgelig at det fungerer for noen, men ikke alle. Egen erfaring tilsier at kampanjene ofte er lønnsomme. Jeg tror den beste indikatoren er å se på Facebook sin inntjening fra markedsføring. Dersom Facebook-annonser ikke virker, vil det være logisk folk trekker seg ut av Facebook-annonsering og at Facebook mister inntekter.

https://www.statista.com/statistics/271258/facebooks-advertising-revenue-worldwide/

Tallene fra Statista viser at Facebook har økt inntektene fra annonsering år for år. Det er lite som tyder på noen nedgang her. Det blir interessant å se de oppdaterte tallene for 2019.

Vil Facebook-annonsering fungere i fremtiden?

Min personlige oppfatning er at det er en trend i tiden at folk kobler av Facebook. En del aviser og tidsskrifter har kjørt kampanjer om at det er riktig tidspunkt å slette Facebook-kontoen sin. Tallene fra Google-trends i bildet under indikerer at interessen begynte å dale allerede i 2012. Det er nok en sannhet med modifikasjoner, det kan også handle om at folk begynner å installere apper, i stedet for å søke. Uansett er tallene interessante, og det vil være feil å ignorere dem.

Sosiale medier, Google Trends
Sosiale medier, trend i Google siden 2004. Skjermdump: Google Trends.

Facebook har gått ut selv og sagt at de vil “finne seg selv igjen” for å reversere denne trenden. Om noe faktisk kommer til å skje, gjenstår å se.

Enkelte ting har allerede skjedd. Klikkpriser har økt, særlig etter den siste oppdateringen av News Feed’en. Færre reklamer gir mer konkurranse om annonseplass. Det driver opp prisene. Annonsering i sosiale medier vil jo bestå allikevel, men de dårligste blir skjøvet ut. Den tiden hvor hvem som helst kan gå inn og lage en halvhjertet annonse for et produkt du ikke kjenner, er over. Fremtidens markedsførere må være rågode på relevans.

Hvordan kan jeg lykkes med annonsering på Facebook og Instagram?

Først bør du tenke gjennom om du virkelig trenger å annonsere. Mange får bedre effekt av å annonsere med Google Ads. Da treffer du folk som er i kjøpsmodus, og som leter etter det du tilbyr.

De som gjør det best i sosiale medier, har alltid vært de som tør å være ekte og autentiske. De bygger opp lojale følgere over tid som er genuint interessert. Dette er verdifulle følgere, siden de med stor sannsynlighet vil kjøpe det neste du finner opp, eller den nye retten du putter på menyen. I motsatt tilfelle har det liten verdi å få mange tusen følgere fra annonser, som ikke egentlig er interessert i det du tilbyr.

Jeg synes bedrifter som ønsker å være på sosiale medier, bør ha som ambisjon å poste på Facebook og Instagram selv. Som rådgiver synes jeg det enklere (og bedre) å gi tips og råd underveis. Det er de ansatte som best kjenner pulsen på hva som skjer i bedriften dag til dag. Og det er det folk er interessert i å høre.

Noen bedrifter passer også bedre enn andre på Facebook. B2B-markedet kan være ganske krevende (men ikke umulig). Hvis du for eksempel selger avtrekksvifter, er det da naturlig å ha en Facebook-side? Det kan jo hende, men jeg er sikker på at restauranten som kjøper avtrekksviften er i en bedre posisjon til å få engasjerte følgere.

Remarketing

Personlig liker jeg å kombinere sosiale medier med remarketing. Jeg prøver å unngå å annonsere for mye til folk som ikke kjenner meg (eller det jeg annonserer) fra før.

Med remarketing annonserer du for eksempel har besøkt nettsiden de siste 30 dagene. Da er du ganske trygg på at budskapet ditt er relevant. Du kan fjerne kunder som nylig har kjøpt noe eller henvendt seg. Du kan lage annonser til de som har lagt ting i handlekurven, men ikke fullført bestillingen. Det går an å være mye mer detaljert og spesifikk enn dette også, og blir du belønnet for å tenke kreativt og utenfor boksen.

Hvorfor er det remarketing som fungerer best på sosiale medier?  I markedsføring har det alltid vært viktig å treffe målgruppen med et relevant budskap. Jeg tror denne setup’en er den som scorer best på relevans, autentisitet og ærlighet.

Jeg tror også det vil fungere i fremtidens sosiale nettverk, enten Facebook består eller ikke.

Ikke enig? Send meg gjerne en mail og fortell om dine erfaringer.

Del artikkelen med noen du kjenner.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email