Digital markedsføring

Google-annonsering – Hva koster det?

By 29. juni 2018 No Comments

Du har en bedrift og vil få mer trafikk til hjemmesiden. Nå vurderer du å annonsere med Google Ads (tidligere Google Adwords). Det er bare en ting du lurer på først: hva koster det?

Du betaler per klikk

Før vi gjør et dypdykk i hva du må legge på bordet – la oss starte med det viktigste:

• Du bestemmer budsjettet selv
• Du velger når og hvor annonsene dine skal vises
• Du betaler bare når noen klikker på annonsen din

Hvis du er en regnskapsfører i Oslo som vil ha lokale kunder, så viser du annonsene til de som søker etter «regnskapsfører i Oslo». Hvis noen søker etter «regnskapsfører i Bergen» eller for den saks skyld noe helt annet, f.eks «beste restaurant i Monaco», betaler du selvsagt ingenting.

Hvor mye penger koster et klikk?

Dessverre finnes det ikke en fasit. Svaret er at det kommer helt an på hvilke søkeord du annonserer på. Det er to faktorer som bestemmer klikkprisen din:

• Konkurransen i din bransje – hva er folk villige til å betale per klikk?
• Kvaliteten på annonsen din (Ad Rank) – hvor bra er akkurat din annonse?

Klikkprisen varierer enormt fra bransje til bransje:

• I bransjer med lav konkurranse, kan klikkprisen være ned mot 1 krone
• I bransjer med sterk konkurranse kan klikkprisen være over 100 kroner

Det vanlige er at klikkprisen blir høyere jo mer 1 kunde er verdt for selskapet. Hvis du er regnskapsfører, er 1 ny kunde ofte verdifull. Du er derfor villig til å betale mer per klikk, enn lekebutikken ved siden av er villige til å betale for å selge spinnere til 20 kr.

Kvaliteten på annonsen din påvirker prisen

Det er ikke bare konkurransen som påvirker prisen. Google vekter inn kvaliteten på annonsen også. Google måler kvaliteten etter 3 faktorer:

• Forventet klikkfrekvens (andel som klikker på annonsen)
• Annonserelevans
• Opplevelse av landingssiden (siden som du sender dem til)

Disse tre faktorene samles i en kvalitetsscore, som ganges med ditt maksimale bud per klikk (max CPC). Til sammen kalles dette Ad Rank, og hvis du har høyere Ad Rank enn konkurrenten, er det dine annonser som får prioritet!

Du bruker ikke mer penger enn du selv vil

Tanken om å betale 100 kr per klikk kan skremme vannet av de fleste. Vår erfaring er at mange har en ektefølt bekymring om å blåse av hele årets annonseringsbudsjett bare på et par dager.

Disse bekymringene kan du heldigvis legge til side. Google gir deg mulighet til å styre dette innenfor trygge og kontrollerte rammer:

• Du setter et dagsbudsjett, f.eks 200 kr / dag
• Du kan velge en makspris per klikk, f.eks 5 kr / klikk

Kom hvilepulsen tilbake der? Hvis du setter maksprisen for lavt risikerer du selvfølgelig å bli utkonkurrert og ikke få noen klikk. Det viktigste er imidlertid at alt skjer innenfor rammer du selv er komfortabel med.

Beste råd: fokus på merverdi

Klikkpris er viktig, men det viktigste er hvilke verdi annonsene skaper. La oss si at du beregner verdien av en gjennomsnittlig kunde til å være 4000 kr. Du betaler 5 kr per klikk, slik at 100 klikk koster 500 kr. På disse 100 klikkene får du 3 kunder. Du er sikkert enig i at å betale 500 for å tjene 12.000 høres ut som vel anvendte penger?

Vi hjelper deg med Google Ads

Bruk en erfaren partner når du skal annonsere. Det gir deg mer igjen for pengene, og du slipper bekymringer. Forvent følgende som et minimum:

  • Estimater på klikkpris og anbefalt maks. bud
  • Velge lønnsomme søkeord
  • Fjerne negative søkeord
  • Annonsetekster
  • Utvidelser som telefonnummer, tilbud, linker, tjenester og produkter
  • Konverteringsmåling og statistikk
  • Geografisk målretting
  • Optimalisering

For en lav månedlig pris. Ring oss om Google Ads på telefon 484 988 11, eller send mail på post@inventific.no.