Facebook chat plugin

Slik får du Facebook-chat på nettsiden

Vil du ha chat på hjemmesiden? En av mulighetene du har er å bruke Facebook Chat for bedrifter. Facebook chat er under beta-testing (vi deltar!). Etter vår mening er det allerede stabilt nok til at du kan innføre det allerede i dag.

Vil du ha chat på hjemmesiden? En av mulighetene du har er å bruke Facebook Chat for bedrifter. Facebook chat er under beta-testing (vi deltar!). Etter vår mening er det allerede stabilt nok til at du kan innføre det allerede i dag.

Hvordan virker Facebook chat?

Facebook chat er et lite tillegg du installerer på nettsidene. Så fort det på plass, dukker det opp et lite ikon nede til høyre i bildekanten. Hvis du klikker på ikonet, får du opp chatten. Enkelt og greit. Meldingene går rett til innboksen på bedriftens Facebook-side.

Hvorfor velge Facebook chat?

Den åpenbare fordelen med Facebook chat er at du (sannsynligvis) allerede er på Facebook, og det er kundene dine også.

Fire fordeler:

  • Du samler kommunikasjon på ett sted
  • Ingen løpende abonnementskostnader
  • Velfungerende økosystem
  • Støtter apper som du har allerede

Du kan svare kundene gjennom apper du allerede har i dag, f.eks Facebook Page eller Facebook appen. Praktisk og enkelt! Vår erfaring med testen så langt, er at programmet allerede er stabilt og velfungerende. Det er derfor god grunn til å vurdere Facebook chat seriøst.

Hva med å velge noe helt annet?

Ja, hvorfor ikke? Facebook er en privat kanal for mange av oss. Facebook-chatten forutsetter at du logger deg på Facebook. Kan det bli en kræsj i B2B-sammenhenger? Vel – det er en av de tingene vi selv tester for øyeblikket. Vi tror foreløpig at fordelene overveier ulempene, men det finnes gode argumenter på begge sider. Status blir gjort opp i en senere post.

Hvis du er en tviler, finnes det andre løsninger som er minst like bra som Facebook chat. Vi kan trekke frem:

LiveChat: https://www.livechatinc.com
Zendesk: https://www.zendesk.com/
Intercom: https://www.intercom.com/live-chat

Vi sparer detaljene til en senere post, men du kan sjekke ut linkene hvis du er interessert. LiveChat og Intercom er best på ren chat – Zendesk er et mer komplett supportsystem.

Støtter chatbot

Chatbot er et av buzz-ordene i 2018, noe Facebook har tatt innover seg, med full støtte for dette. Merk at chatboter krever ganske mye læring og utvikling, så det kan være en fordel at organisasjonen din har mye henvendelser inn før dette blir meningsfullt. Et eksempel på et velfungerende chatbot-system er Chatfuel, som vi kan hjelpe deg med å integrere.

Hvordan installerer jeg Facebook chat (DYI)

Hvis du har en WordPress-nettside, er installasjonen ganske smertefri. Facebook-siden din må være klargjort for chat, og deretter setter du inn en liten kodesnutt fra Facebook som lastes inn hver gang siden åpnes. Her er de tre tingene som må på plass:

  1. Installér Facebook SDK på nettsiden
  2. Gå til innstillingene på Facebook-siden din og godkjenn domenet ditt.
    Innstillinger -> Messenger-Platform -> Whitelisted domains
  3. Legg inn kodesnutten for Facebook chat plugin

Hvis dette er for teknisk, overveldende eller begge deler kan vi hjelpe deg med installasjon – gjerne samme dag.

Konklusjon

Facebook-chat er en av de beste chatløsningene vi har testet. Pluss i boka for integrasjon mot Facebook-side og relativt knirkefri installasjon. Bør du velge Facebook til din hjemmeside? Hvis du:

  • Allerede har en aktiv Facebook-side
  • Ikke trenger backoffice-funksjonalitet (zendesk er bedre på backoffice)

Så kan Facebook-chat være et bra valg for deg. Trenger du hjelp med å få chat på nettsidene? Ta kontakt med oss – på chat!

Del artikkelen med noen du kjenner.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email