Chat

De beste live-chat løsningene til hjemmesiden

By 2. juli 2018 No Comments
Chat

Vurderer du å få chat-funksjon på bedriftens hjemmesider, og vil vite mer om hvilken løsning som fungerer best? Her forteller vi deg hvorfor du skal velge chat, og ser på de beste løsningene i markedet.

Derfor skal du ha chat på hjemmesidene

Det beste argumentet for chat er at det gjør deg tilgjengelig, og at tilgjengelighet ofte øker salget. Du tar ned terskelen for å ta kontakt, og kommer tettere på kunden. I salgsrettede bransjer er det mye å tjene på dette. Overgangen til mobil data har gitt mer utålmodige kunder. Chat er en måte å sikre at kundene ikke forsvinner ut fra sidene dine. Det siste du vil er jo at de skal klikke seg videre til konkurrenten.

De beste systemene er enkle å bruke og fylt opp med god funksjonalitet

Har du tenkt på hvordan du vil at live chat-funksjonen skal oppføre seg? I dag kan du få chat-boblen til å fungere akkurat som en selger i en butikk. Et klassisk butikksalg foregår på denne måten: du lar kunden ta en titt i butikken. Etter en stund legger du merke til at kunden trenger hjelp, eller må ledes riktig vei. Så snart du legger merke til dette – eller gjerne litt før, er du på plass, og sikrer salget.

Den samme oppførselen kan du modellere på chat. I stedet for at chatten hele tiden ligger på sidene, kan du få den til å dukke opp i situasjoner hvor det er nødvendig, for eksempel hvis du ser at kunden har stått fast i 30 sekunder på den samme siden.

Hva skal du se etter i et godt chat-system?

Vi fokuserer på enkelhet. For at chat skal bli lønnsomt er det best å unngå systemer som er alt for komplekse, og innebærer timesvis med opplæring. Da går vinningen opp i spinningen. Her ser vi på de 4 systemene vi mener er best. Alle integreres enkelt mot WordPress.

LiveChat

Se mer om LiveChat på: https://www.livechatinc.com/
Pris: fra $16 / mnd, tilbyr fri testperiode.

LiveChat brukes av en rekke selskaper som IKEA, AirAsia og Tele2. Det er også det systemet som vi bruker selv. Fordelene er mange: de har god support, fornuftig prising og funksjonalitet som dekker behovene til de aller fleste, for eksempel tidsbaserte triggere og ticketing-system.

Livechat

Livechat – fin chatteboble, lett å få kontakt med!

LiveChat er vårt førstevalg på denne listen. Det er enkelt å komme i gang med, de har et solid produkt og det er enkelt å forstå å komme i gang med. LiveChat har også et uvanlig dedikert support team med en smart onboarding-prosess som nesten alle bedrifter kan lære noe av (inkludert denne).

Intercom

Se mer om InterCom på https://www.intercom.com/
Pris: fra $53 / mnd, tilbyr fri testperiode

Intercom

Intercom. Lekkert design og bra support.

Det vi liker best med Intercom er designet. Det ser skikkelig innbydende ut. Vi blir fristet til å ta kontakt. Intercom er et ganske komplett multikanal-system som dekker hele kundereisen. En ting som trekker Intercom litt ned, er at det er litt vrient å forstå produktet og prisingen deres. De tilbyr en såpass omfattende pakke, at du fort sitter igjen som et spørsmålstegn hvis du bare skulle ha chat til en liten bedrift. Vi anbefaler Intercom for store organisasjoner som ønsker å jobbe dedikert med leads, onboarding, service og retention.

Zendesk

Se mer om Zendesk på: https://www.zendesk.com/chat/
Pris: fra $14 / mnd, tilbyr fri testperiode.

Mens LiveChat og Intercom fokuserer på salg, har Zendesk fokus på kundeservice. Zendesk har et ganske omfattende backoffice-system hvor saker kan sendes fra en agent til en annen, tickets, multikanal-support og så videre.

Mye funksjonalitet, men knotete

Det er mye bra å si om Zendesk, men dessverre faller det igjennom på enkelhet. Zendesk er rett og slett et litt vanskelig system å bruke, med knotete innstillinger. Vår erfaring er også at Zendesk tilbyr en support og tilgjengelighet som ligger noen hakk under Livechat og Intercom. Det byr selvfølgelig på frustrasjon, noe du ikke har tid til.

zendesk

Hallo, er det noen her?

Vår anbefaling er at du kun vurderer Zendesk hvis du har et stort kundesenter som er orientert mot ticket-basert support, og trenger å sende saker mellom personer og avdelinger.

Facebook

Vi tar med Facebook også. Facebook chat er fortsatt i beta-testing, men det er såpass velutviklet allerede at du godt kan implementere det. Vi har skrevet om dette i en tidligere post.

Facebook chat gir deg en chatteboble på siden som tar kunden direkte i samtale med Facebook-siden din. Akkurat som om noen skulle sendt bedriften din en melding på Facebook. Hvis du liker å supportere kundene på Facebook, hvorfor ikke ta steget fullt ut og tilby denne muligheten via hjemmesiden? En annen fordel: det er ingen månedlig kostnad!

Facebook passer ikke så godt i bedriftsmarkedet

Det er allikevel én ulempe med Facebook chat. Ulempen er at kundene må identifisere seg med sin personlige bruker på Facebook. I noen bransjer er dette helt greit, men i andre bransjer vil du oppleve at dette ikke passer så godt. Vår erfaring er at Facebook chat ofte fungerer bra mot privatkunder, men sliter i B2B-markedet hvor kundene ikke ønsker å involvere sin private Facebook-bruker.

Konklusjon

Vår anbefaling går til Livechat. Flott system, fair pris og topp support. Fortsatt usikker? Da gjør du følgende: Besøk nettsiden til hver av leverandørene. Ta kontakt med dem på chat. Slå av en prat med dem for å se hvordan systemet fungerer. Ta eventuelt en fri testperiode – alle tilbyr det, helt uforpliktende.

Vi hjelper deg med live chat

Vi kan hjelpe deg med å velge riktig system å implementere det på nettsidene, og få deg raskt opp og gå. Ta kontakt med oss på telefon 484 988 11, e-mail: post@inventific.no – eller på chat!